Módne trendy vs. nadčasovosť, čo je lepšie pre Vaše logo?

Moderné trendy sú lákavé. Je dobré ich použiť v logu? Dá sa skombinovať modernosť a nadčasovosť? A čo je lepšie pre Vaše logo?

V mnohých prípadoch sa klienti zameriavajú na módne trendy, domnievajú sa, že tak bude ich logo a brand vyzerať atraktívne. Takéto zameranie sa na modernosť môže byť krátkodobým riešením. S príchodom ďalšieho trendu už logo moderné nebude, to môže v budúcnosti viesť k nutnosti vytvorenia nového loga a následného rebrandu.

Prečo by malo byť nadčasové logo prioritou pre budúcnosť firmy?

Nadčasové logo je navrhnuté tak, aby prežilo začiatky módnych trendov a zostalo relevantné aj po mnohých rokoch. Tvorba takéhoto loga vyžaduje dôkladné plánovanie a zameranie sa na klasické princípy dizajnu, ako je napríklad zachovanie zrozumiteľnosti a jednoduchosti.

Logo battle – Coca-cola vs. Pepsi.

Coca-Cola a Pepsi sú odvekí rivali. Dve z najznámejších nápojových značiek na svete a obidve sa snažia udržať si svoju pozíciu na trhu. Zatiaľ čo Coca-cola logo od roku 1903 prakticky nezmenila, čo jej pomohlo stať sa jednou z najzrozumiteľnejších a najviac rozpoznateľných značiek na svete, logo Pepsi sa od roku 1903 zmenilo niekoľkokrát, čo môže viesť k nekonzistentnosti značky.

Ako môžeme vidieť, Coca-cola vsadila na jednoduchý nadčasový dizajn. Naproti tomu Pepsi sa neustále snažila pôsobiť moderne(áno aj to z 1903 bolo v danom roku moderné), a preto musí neustále rebrandovať. Je zaujímavé porovnať tieto dva prístupy k logu a zamyslieť sa nad tým, či je lepšie udržať sa pri nadčasovom vzhľade alebo sa prispôsobiť módnym trendom.

Samozrejme Coca-cola ešte pred 1903 mala aj iné logá, ktoré si môžete pozrieť aj tu. A niektoré z nich nadčasové neboli. No faktom zostáva, že od roku 1903 sa žiadny veľký rebrand nekonal a mohli sa teda sústrediť na iné aspekty brandu.

Dá sa v logu skombinovať modernosť a nadčasovosť?

V skutočnosti, s určitou mierou kompromisu, je to možné. Typickým príkladom je spoločnosť Apple. Tvar loga Apple, ktoré v roku 1977 navrhol Rob Janoff, je nadčasový. Avšak farba tohto loga sa mení s aktuálnymi trendmi. Týmto spôsobom Apple udržuje logo moderné a zároveň aj nadčasové. Samozrejme, keď sa mení farba loga, je potrebné prispôsobiť aj celý brand, ale nie je to taký výrazný zásah ako keď sa mení celé logo.

Záhada nadčasovosti loga Apple.

Mýtom, ktorý sa často objavuje ohľadom loga spoločnosti Apple, je tvrdenie, že je úplne vytvorené podľa zlatého rezu. Toto tvrdenie bolo už mnohokrát vyvrátené, avšak pravdou zostáva, že pomery oblúkov, z ktorých sa logo skladá, sú veľmi blízko pomeru zlatého rezu. Zlatý rez je jedným zo základných princípov grafického dizajnu a bol už v starovekom Grécku detailne skúmaný z geometrického hľadiska. S istotou teda môžeme povedať, že tento zlatý pomer nie je žiaden módny trend a môže to byť jedným z dôvodov(aj keď neúmyselne), prečo je logo spoločnosti Apple nadčasové.

Google sa rozhodol ísť iným smerom.

Zatiaľ čo v logu Apple nájdete iba symbol, logo spoločnosti Google je práve naopak iba typografické. A aj k udržaniu modernosti svojho nadčasového loga zvolili presne opačný prístup. Zatiaľ čo farba jednotlivých písmen zostáva zachovaná, trendu sa prispôsobuje samotný font. Dalo by sa namietať, že je to rovnaký princíp ako používa Pepsi, aj tam sa menil iba tvar a farba ostala zachovaná. No v prípade Pepsi bola zmenená celá kompozícia loga a v prípade Google sa zmenil „iba font“.

Aký je teda nadčasový dizajn?

Nadčasovosť v dizajne je dôležitým faktorom, ktorý by sa mal brať do úvahy pri tvorbe loga, ale nie je to iba o logu. Najviditeľnejšie sa nadčasovosť ukáže na výrobkoch, ktoré používame denne. Ako príklad nadčasového dizajnu môžeme uviesť klasickú stoličku Vitra Eames, legendárne okuliare Ray-Ban alebo kultové Converse tenisky. Tieto ikony nadčasového dizajnu spája jednoduchosť a funkčnosť, ktoré sú kľúčové pre udržanie dlhodobej relevantnosti a popularity.

Nadčasový dizajn sa prejavuje v každom detaile týchto výrobkov. Každá súčasť tu slúži konkrétnemu účelu a nič tu nie je len na okrasu. Jednoduchosť a funkčnosť sú kľúčovými prvkami, ktoré umožňujú takémuto dizajnu vydržať roky. To je to, čo robí nadčasový dizajn takým univerzálnym a udržateľným.

Kedy je vhodné zvážiť použitie moderného loga?

Ak dopredu vieme, že logo nebude používané dlhodobo, napríklad pre krátkodobú akciu ako je festival, koncert, športová udalosť alebo výstava, môžeme sa zamerať na moderné trendy a využiť ich v logu. Nemusíme sa obávať o nadčasovosť loga, pretože ho budeme používať iba počas obmedzeného časového obdobia. Je to príležitosť vyskúšať si nové nápady a experimentovať s rôznymi prvkami dizajnu.

Ďalšie príklady nadčasových log, ktoré sa už dlhú dobu takmer nezmenili.

Prečo je teda nadčasové logo dôležité?

V skratke, aby bolo použiteľné po dlhú dobu, a teda zabezpečí fungujúci brand po dlhé roky. Prečo je dobré sa vyhnúť rebrandu si povieme v ďalšom článku.

Avatar photo
Jakub Hostačný

Co-Founder, Managing director

Som tvorca brandov, lektor grafickeho dizajnu a marketing ecommerce konzultant. Marketingu a grafike sa profesionálne venujem od roku 2016. Ak neviete ako rozbehnúť Váš eshop, veľmi rád Vám pomôžem.